ליסינג תפעולי – איך עובדים ציי הרכב של העסקים בישראל

  • ליסינג תפעולי – איך עובדים ציי הרכב של העסקים בישראל

    המונח "ליסינג תפעולי" נשמע לעיתים קרובות בשיחות אודות עולם העסקים ובמיוחד עולם ההייטק העכשווי, ורבים מודעים לכך שמדובר בהסדר המיועד לספק רכב לעובדי חברה. אך למעשה המושג מקיף תחום רחב הרבה יותר, ומתייחס לתהליך בו עסק מחליט לבצע מיקור-חוץ (Outsourcing) לצי הרכב שלו, כאשר צי זה יכול לשמש למגוון מטרות ולא רק לאספקת רכבים לעובדים לצרכי נסיעה אל העבודה וממנה. ניתן לרכוש בעסקאות ליסינג תפעולי גם רכבי עבודה, ציוד מכני ועוד.


    הצורך בליסינג תפעולי נובע משיתוף פעולה פיננסי בין שני גופים שיש להם אינטרס משותף: עבור מרבית העסקים בישראל, כמובן עבור הגדולים שבהם, הרוכשים צי רכב של עשרות ומאות מכוניות אך גם עבור חברות קטנות הרוכשות מספר כלי רכב, מדובר בהוצאה כבדה מאוד.

    חברות הליסינג, המחזיקות ברשותן מלאי של כלי רכב, מעוניינות להחכיר את הרכבים שברשותן לתקופה ארוכה. כך שני הגופים מרוויחים: העסק שחוכר את הרכבים משלם פחות בטווח הקצר מכפי שהיה משלם אילו קנה את צי הרכב בשלמותו, וחברת הליסינג מקבלת סכום כסף גדול יותר בטווח הארוך (מאחר והיא מחכירה את הרכב לתקופה ארוכה ומקבלת תשלום על בסיס חודשי) מכפי שהיתה מקבלת אילו היתה מוכרת את הרכבים שברשותה במקום להחכירם.

    התשלום החודשי של העסק בעבור ליסינג תפעולי משתנה בדרך כלל בהתאם להיקף השירותים הניתנים על ידי חברת הליסינג. ליסינג תפעולי בסיסי (המכונה "ליסינג תפעולי חלקי") כולל בדרך כלל, מלבד התשלום על חכירת הרכב, גם תשלום על ביטוח מקיף ותשלום נוסף על חריגה מהקילומטראז' של הרכב, כפי שסוכם בחוזה. ליסינג תפעולי מקיף (המכונה "ליסינג תפעולי מלא") כולל גם תשלום עבור אחזקה וטיפולים שוטפים, תיקונים, חילוצים, גרירות ורכב חלופי.

    הבחירה בסוג הליסינג התפעולי הרצוי תלויה, כמובן, באופיו של העסק והשימוש שהוא עושה ברכבים אותם הוא חוכר במסגרת העסקה עם חברת הליסינג.