פורום המיסוי הירוק, בוחנים סביבה ירוקה

  • פורום המיסוי הירוק, בוחנים סביבה ירוקה
    הרפורמה למיסוי ירוק החטיאה את מטרתה טוענים נציגי הארגונים, אין תמריצים מספקים לרכישת כלי רכב נקיים, שוק הרכב מתנהל באופן לא הגיוני המחירים לצרכן עולים ולצידם ההנחות. האזרח כרגיל משלם יותר מס אך הסביבה נותרת אפורה וההכנסות לא מוקדשות למטרה. דיון מסכם צפוי בתום השנה.
    מאת: נועם קום

    ביום א' 9/5/2010 נפתחו דיוני רשות המיסים עם פורום מקצועי אשר הוקם לבקשת יו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני עוד בדיוני הועדה שאישרה את רפורמת המיסוי הירוק.
    בפורום חברים נציגי יבואני הרכב, פורום ארגוני התחבורה הכולל את פורום נוהגים היי-טק, ארגון מנהלי תחבורה ואיגוד קציני בטיחות, איגוד המוסכים, איגוד לשכות המסחר,
    לשכת עורכי הדין ונציגי לשכת רואי החשבון שלא התייצבו לדיון. עליית מחירים לרכב חדש, ביטול שיטת הקבוצות גרם לכך שמחירי רוב המכוניות התייקרו בשעורים של כ- 4% .
    לצד התייקרות מחירי הקניה, גדלו שיעורי ההנחות הניתנות לשוק המוסדי והליסינג ובכך עלויות עסקאות לא התייקרו.
    עם זאת מחירי שווי השימוש לרכב צמוד בהם מחויבים העובדים המחזיקים ברכב, עלו משמעותית, ברכבים הנפוצים מסוג משפחתיות 1.6 בטווח המחירים של עד 120 אלף ₪. לדוגמא במשפחתית הנפוצה מאזדה 3 תשלום שווי השימוש החדש הוא 2420 ₪ לעומת 2330 ₪ לאותו הדגם שנרכש אשתקד.
    את המפגש פתח יהודה נסרדישי - מנהל רשות המיסים, שבישר לנוכחים בתחילת דבריו כי עם התפטרותו של בועז סופר מונה כמחליפו, ערן יעקב מי ששימש כסגנו
    וניהל פרויקטים שונים בשנים האחרונות כמו: המיסוי הירוק, מס הכנסה שלילי ועוד. בעניין חילופי התפקידים הדגיש נסרדישי, כי המערכת קיימת והפונקציות רק מתחלפות. עוד ציין, כי הדיונים של פורום המיסוי הירוק, נפתחים לבקשת ועדת הכספים מרשות המיסים לזמן את הגורמים המקצועיים שבקיאים בנושאי הרפורמה. אנו נקשיב לטענות ונבחן אותם באופן מקצועי.
    להלן עיקרי הטענות שהועלו מצד המשתתפים מתייחסות להשלכות בפועל בתחום הרכב ומחזיקי הרכב הצמוד:

    הצמדה למדד- בעיית ההצמדה למדד המחירים לצרכן של שווי השימוש אשר גורמת להתייקרות שנתית של עשרות שקלים לכל רכב בו בזמן שהשכר המשולם לעובד אינו צמוד למדד. תוספת המדד מייקרת את עלות מס שווי שימוש לרכב צמוד, ככל שהוא מתיישן.
    חלוקה לשתי רמות שווי שימוש- הטענה קובעת, כי יש להמשיך ולקיים את החלוקה לשתי רמות מיסוי שונות בהתאם לרמות מחירי הקנייה כפי שנהוגות כיום עד 130 אלף ומ- 130 אלף. ביטול הרעיון יגרום משנת 2011 להתייקרות של שווי השימוש המשולם לרכבים משפחתיים מקבוצה 2 באופן משמעותי, בוא בזמן שיטיב עם הרכבים היקרים יותר. בכך יפגעו רוב מחזיקי הרכב הצמוד. החלוקה לשתי רמות תואמת יותר לשיטת הקבוצות הקודמת.
    רכבי שירות- נוסחת המיסוי הירוק, פוגעת משמעותית בכדאיות רכישת רכבי דיזל המאפיינים את מגזרי נותני השירות (טכנאים, ושיווק), לאור זאת ציינו הארגונים, נרכשו בשנה האחרונה רכבי בנזין כתחליף. הרכבים צורכים דלק בשיעור גבוהה יותר. צוין עוד כי חל מעבר מסוים לרכבים מסחריים גדולים יותר במשקל שמעל 3.500 ק"ג כיוון שרמת המיסוי עליהם קטנה, אין עליהם שווי שימוש והם לא נכללים ברפורמת המיסוי הירוק.
    מכוניות היברידיות- נטען כי נמכרות מעט מכוניות היברידיות בשוק, יש לקחת בחשבון שהטכנולוגיה המשתפרת עולה כסף ובהתאם המחיר ליבואן. כדוגמא: צוין כי בטיוטה פריוס החדשה, פחתה רמת הזיהום מ- 104 גר' /ק"מ ל- 88 גר' / ק"מ, השיפור הזה גרם לייקור המכונית והיבואן נאלץ לספוג את ההתייקרות. המודל הליניארי לא נותן תמריצים לכדאיות למעבר לרכבים היברידים נקיים.
    ההתייחסות לגז פחמן דו-חמצני ה- CO2- נטען כי אין התייחסות נכונה למשקל גז החממה כפי שנהוג במדינות אירופה. יש לשנות בנוסחת האוצר את המשקל של הגז CO2 מ- 30 כיום ל- 80 ובכך לשפר את כדאיות רכבי הדיזל הנחשבים לידידותיים לסביבה בכל הקשור לרמת ה- CO2 ותצרוכת הדלק.
    התייחסות לאוטובוסים ,משאיות ומוניות- פליטת המזהמים ברכבים מסוג זה משמעותית ביותר, משאיות פולטות כ- 40% ואילו אוטובוסים כ- 15%, רפורמת המיסוי הירוק אינה מתייחסת אליהם כלל ופוגעת רק במכוניות פרטיות ומסחריות קלות המהוות גורם זניח.
    סיווג נסיעות פרטיות- יש לסווג בין נסיעות עסקיות לייצור הכנסה לנסיעות פרטיות ורק עליהם יש לשלם מס. קימת כיום בישראל טכנולוגיה עם יכולת הגדרה לכל נסיעה לרבות מסלול מוצע ליעד ומיקום גיאוגרפי באמצעות מכשירי GPS.

    בועז סופר סמנכ"ל הרשות, התייחס לטענות באופן פרטני וציין כי הטענות נרשמו וייבחנו מצידנו בהמשך לקראת הדיון הבא שאמור להתקיים לקראת סוף השנה. רשות המיסים היציגה נתונים שונים למגמות מכירות כלי הרכב בשנה האחרונה בהתייחס לרפורמות. ניכר כי השוק המוסדי נערך מבעוד מועד לשינויים זה בא לביטוי בכך שחלו גידולים ברכישות עם המעבר לציון הירוק ב 8/2009 ולקראת ינואר 2010 עם המעבר לשווי שימוש ליניארי. ברבעון האחרון של שנת 2009 נרכשו 26 אלף כלי רכב לעומת 10 אלפים בשנה שקדמה תוספת של 160%. מתחילת שנת 2010 חלה עלייה בשיעור שווי השימוש למקבלי רכב צמוד. באם מדובר במכוניות משפחתיות מקבוצה 2 חלה התייקרות עד 5% ב48% מתוכם, ב- 17% מהמכוניות חלה התייקרות של מעל 5%.רק ב- 33% מהדגמים חלה ירידה קלה.

    מטרות רפורמת המיסוי הירוק:
    • בניית מדיניות לטווח ארוך בנושא איכות הסביבה.
    • הפחתת זיהום תוך שימוש בתמריצי מס.
    • העלאת מודעות הציבור לנושא.
    • התאמת רמת מיסוי לעלות הנזק למשק.

    עיקרי התוכנית:
    • קבעת תמריצי מס לרכב נקי לסביבה ( מס קנייה נמוך, שווי שימוש ליניארי).
    • עידוד לרכב נטול פליטות.
    • תמריצי מס למוניות ואוטובוסים.
    • גריטת רכב ישן- הפחתה זיהום מרכבים ישנים.
    • הקלות מס לסוגי דלקים נקיים.
    • הוזלת מס למשק חשמל בייתי ועסקי.


    התייחסות הרשות לטיעונים השונים:

    היערכות ציי הרכב ברכש מכוניות לקראת המעבר לשיטה הליניארית בינואר 2010



    שווי השימוש הליניארי מול שווי שימוש קבוצות


    מגמות הרפורמה למיסוי ירוק למחירי הקנייה לדגמי רכב חדשים




    סוגיית ההצמדה למדד של שווי שימוש טענת רשות המיסים
    הטענה - מדוע שווי השימוש צמוד למדד בעוד שהשכר אינו צמוד ?

    תגובת רשות המיסים:
    • הצמדת רכיבי המס נועדה להתאים את מערכת המס למחירים הריאליים.
    • אי הצמדה - כמוהו כעליית נטל המס הריאלי.
    • ההצמדה לטובת הנישום! היא מקטינה את תשלום המס, גם לבעלי רכב צמוד.




    הטבות לרכבי דיזל
    • הציון הירוק מביא בחשבון פליטות מסוגים שונים: גזי חממה ופליטות רעילות שונות.
    • חסכון בדלק חשוב, אך בריאות הציבור חשובה לא פחות.
    • במיוחד בישראל הנחשבת למדינה צפופה.



    התייחסות לגזי דו תחמוצת הפחמן CO2

    התייחסות הרשות לסיווג נסיעות עסקיות ופרטיות
    • המכשיר "יודע" להגדיר שעה, מיקום ומרחק הנסיעה.
    • המכשיר אינו יודע להגדיר את מטרת הנסיעה!
    • מנוגד למטרה "נורמטיבית" של קביעת שווי שימוש ממוצע
    • נשאר ברמה של הצהרה - אין כל דרך סבירה לאמת אותה.
    • כיום, כאשר נסיעה מהבית למקום העבודה ובחזרה הינה נסיעה פרטית, אין משמעות אפקטיבית לשינוי אם בכלל.




    התייחסות למשאיות אוטובוסים ומוניות ברפורמת המיסוי הירוק

    נתוני רקע
    • הנסועה של מוניות היא פי 5 מרכב פרטי (כ-90,000 ק"מ), רובה בתוך העיר
    • מרבית פליטות המזהמים מכלי רכב נובעות מרכב כבד.

    לפני הרפורמה

    • לא הוטל מס קניה על מוניות, משאיות ואוטובוסים.
    • הפחת השנתי על כלי רכב אלה הינו 20%.

    אחרי הרפורמה

    • מס קניה של 8%, תוך ניכוי "פרס" לפי דרגת הזיהום של כל רכב.
      מוניות עד דרגת זיהום 10 לא ישלמו מס
    • שיעור הפחת הועלה ל- 25% לכלל המוניות.
    • שיעור הפחת לרכב כבד היברידי הועלה ל-25%.

    באדיבות אתר הרכב אוטוקום- פתרונות תחבורה
    www.autocom.co.il