בחינה מחודשת לסוגיית שווי שימוש

  • בחינה מחודשת לסוגיית שווי שימוש
    חשיבה מחודשת לסוגיית שווי שימוש לרכב צמוד הפוגעת במעמד הביניים
    ארגוני התחבורה בישראל הצליחו להוכיח לועדת הכספים כי שיטת חישוב שווי שימוש לרכב צמוד מעוותת. באמצעות ח"כ אורית זוארץ נידון היום הנושא מחדש בועדת הכספים של הכנסת. רשות המיסים נדרשה לעשות חושבים מחדש ולהציג נתונים מעודכנים לועדת הכספים.
    מאת: נועם קום 11/1/2011
     

    לאחר דחיות חוזרות מסיבות שונות התקיים לבסוף דיון ועדת הכספים בנושא שווי שימוש לרכב צמוד היום 11/1/2011. יו"ר הועדה ח"כ משה גפני פתח וטען כי רשות המיסים הבטיחה שתוכנית המיסוי הירוק תפחית את כמות משתמשי הרכב ומספר כלי הרכב, אך בפועל התוכנית החטיאה את המטרה. ח"כ זוארץ פנתה אלי בבקשה לקיים את הדיון הואיל והשיטה החדשה גרמה לעוול בעיקר לשכבות הביניים.
    ח"כ אורית זוארץ (קדימה) טענה כי את עיקר הנטל נושאים שכבות הביניים לרבות משפחות ברוכות ילדים ונשים עובדות ותושבי הפריפריות. נטל המס ביחד עם ההצמדה למדד מעיק כיוון ששכר העובדים אינו צמוד למדד.
    נציג פורום ארגוני התחבורה הפונים, טען כי רפורמת שווי השימוש כשלה. ביטול מסגרת קבוצות המחיר בהתאם לסל מטבעות גרמה להתייקרות של המכוניות חדשות ושוק חופשי לא נוצר בישראל. התשלום על ערך מכונית חדשה והצמדתה למדד המחירים לצרכן, פוגעת בעיקר במשתמשי הרכב במעמד הביניים ופועלת בניגוד לכל היגיון כלכלי. יש לאמץ לדעת הארגונים את תקנות הפחת על הרכב בכל הקשור לערך תעריף שווי השימוש לרכב צמוד. הובהר כי מרבית מקבלי רכב צמוד מהעבודה משלמים פעמיים, את עלות המעביד ואת מס שווי השימוש, מכך העלות האפקטיבית כיום על רכב צמוד גבוהה משמעותית מרכישה של רכב פרטי חדש. בעלי משפחות ברוכות ילדים המחויבים ברכבים גדולים שעלותם גבוהה משמעותית ב- 40 אלף ₪ ונדרשים לשלם סכום משמעותי בהתבסס על מחיר הקנייה של הרכב. במדינה נטולת פתרונות של תחבורה ציבורית, מכונית פרטית היא פתרון יעיל והכרחי בלעדי, בעיקר אם מדובר בתושבי הפריפריות, אי לכך העלאת מס שווי השימוש הוא בבחינת מלכודת מס. יש להגדיר מחדש מה נסיעה להטבה ולשלם מס אמת בהתאם.
    ערן יעקב סמנכ"ל רשות המיסים טען כי ההחלטות בעניין שווי השימוש הליניארי נעשו בתהליך מוסכם שהסתיים בפשרה. לגבי הטענה לשכבות הביניים טען כי מחצית ממקבלי הרכבים הצמודים הם מהעשירון העליון.
    היו"ר גפני סיכםאת הדיון באומרו כי שיטת חישוב שווי השימוש החדשה פוגעת בעיקר בשכבות הביניים. שווי שימוש לרכב צמוד עבר את גבול הטעם הטוב, המצב רע. אנו לא רוצים להטיל מיסים בלתי הגיוניים על שכבות הביניים. על רשות המיסים להציג לוועדה נתונים עדכניים על פילוח מדויק של מחזיקי רכב צמוד על מנת לזהות את המשתמשים, על רשות המיסים לעשות חושבים מחדש בכל סוגיית תמחור רכב צמוד. הועדה מצידה תקבל החלטה בהתאם.
    החודש נכנסת לתוקף הפעימה האחרונה בעידכון שווי שימוש בשיטת הקבוצות ועידכון שיעור האחוז של 2.48% לחישוב שווי השימוש בשיטה הליניארית לכל הרכבים שנרכשו משנת 2010 ואילך. ההחלטה מהיום אינה מעכבת בשלב זה את יישום תהליך הרפורמה.
    באדיבות אתר הרכב אוטוקום- פתרונות תחבורה