המלצות ועדת זליכה

  • המלצות ועדת זליכה

    ירון זליכה: לבזר את שוק הרכב ולייצר תחרות אמיתית
    21.12.11

    ועדת זליכה שמונתה על ידי שר התחבורה לבדיקת שוק הרכב לא סיימה את עבודתה אך מקצת מהמלצותיה דלפו מבעוד מועד לתקשורת ונראה כי באופן מכוון. חשוב לזכור כי המניע להקמת הועדה היה כשלון היבוא המקביל שמראש לא היה לו כל סיכוי. המלצות הועדה מתמקדות בדרכי פעולתם של יבואני הרכב וחברות הליסינג כאשר נקודת המוצא של הועדה היא שהשוק ריכוזי מדי, איננו תחרותי במידה מספקת ויש ליצור תנאים שיבטיחו את התחרות. אם יתקבלו ההמלצות, הן עשויות לגרום למהפכה בשוק.
    פורום ארגוני התחבורה, הציגו בפני ועדת זליכה בפגישתם, שורה של המלצות הנוגעות למטרות הועדה יצירת תחרות והתייעלות בענף הרכב בישראל וחלקם אף נתקבלו.
    מקצת מהמלצות הועדה שהודלפו לתקשורת עשויות לפגוע ביבואני הרכב, בחברות הליסינג, בצרכנים להם ציי רכב, במיזם הרכב החשמלי, במרכזי השירות של היבואנים, במחירון המשומשות. אז מי עשוי להרוויח מכל זה האם אותו צרכן פרטי שכבר היום מצוי בשוק תחרותי תחת מועדוני צרכנים ומבצעי הנחות לפרטיים ונהנה מתחרות לה הורגלנו בשנה האחרונה?
    עיקרי המלצות הועדה כפי שפורסמו עד כה הם:
    שווי שימוש
    - הועדה ממליצה להגמיש את שווי המס אותו משלם כל עובד המקבל רכב צמוד ממקום עבודתו. יש לבסס את תעריף שווי השימוש בהתאם לערך הרכב שכן ככל שהרכב מתיישן ערכו יורד ומכאן שיש לשלם בעבורו מס שווי שימוש, (פחת על הרכב) בהתאם. בנושא מיסוי על הרכב נתקבלה המלצת הארגונים בעניין מיסוי על שווי שימוש לרכב צמוד.
    מס קנייה - הועדה ממליצה כי תשלום מס הקנייה על רכב חדש יחול על רוכש הרכב, כך יתאפשר לתת הקלות לרוכשים פרטיים.
    רכבים חדשים עם 0 ק"מ- רכבים חדשים, ימכרו על ידי חברות הליסינג, והרוכשים שלהם ירשמו כיד ראשונה. המהלך יגרום להגברת התחרות לדגמי מכוניות הנסחרות בשוק ולהוזלתם וימנע רישום בעלות נוסף ללא צורך וירידת ערך רכב חדש.
    ריבוי מותגים - ייאסר ליבואן רכב לייבא כמה מותגים, היבואן יאלץ לייבא כל מותג תחת חברה נפרדת.
    יבואנים וליסינג - לא יתאפשר ליבואן רכב להיות בעל חברת ליסינג ולהיפך. תכליתה של המלצה זאת היא למנוע מצב שבו יבואן מתמקד ומוזיל מותגים שלו בחברת הליסינג של עצמו.
    מוסכים ויבואנים - הועדה ממליצה לא לאפשר ליבואן רכב להקים רשת מוסכים משל עצמם. גם במקרה זה המהלך ייצור תחרות ויוזיל מחירים.
    גודל חברת ליסינג - יקבע מבנה לגודל צי של חברות הליסינג בכדי למנוע ריכוזיות בענף של חברות בודדות ויצירת תחרות והוגנת יותר.
    יבוא אישי ומקביל - מומלץ לשנות את הקריטריונים על ייבוא כלי רכב חדשים. הועדה מציעה לאפשר ייבוא של כלי רכב משומשים ולאפשר זאת ליזמים שיוגדרו בתור יבואנים קטנים. יזמים אלו יקבלו תנאים מקלים לייבוא מכוניות. עוד ממליצים בועדה, אפשרות ליבוא אישי של מכוניות מסחריות וגם לאפשר יבוא של רכבים אירופאים שקבלו תקינה אמריקאית.
    מחירון רכב ממשלתי - הועדה ממליצה ליצור מחירון רשמי למשומשות, באמצעות מנגנון ממשלתי. המחירון יתבסס על נתוני אמת שידווחו עלי ידי מבצעי העסקאות (קונים ומוכרים). יעשה פיקוח על מפיקי המחירונים, כאשר בעלי עניין לא יוכלו לפרסם מחירונים לרכב משומש.
    רכב חשמלי - יבואן של רכב חשמלי לא יוכל למכור את חבילת האנרגיה להנעת כלי הרכב. המהלך ימנע את ההתקשרות הכפויה בין היבואן וספק האנרגיה וייצור תחרות חופשית.


    באדיבות אתר הרכב אוטוקום- פתרונות תחבורה
    www.autocom.co.il