רכב חברה וליסינג תפעולי – במה זה כרוך?

  • רכב חברה וליסינג תפעולי – במה זה כרוך?

    המושגים רכב חברה וליסינג תפעולי הפכו לסמל-סטטוס של משרות נחשקות בישראל. מגזר ההיי-טק התפרסם במיוחד בזכות הרכבים הצמודים הניתנים לרבים מעובדיו כחלק מתנאי העסקתם.


    מעבר לחיסכון העצום בהוצאות על רכישת רכב פרטי ובמידה מסוימת גם על תשלום בעבור דלק (אם כי יותר ויותר חברות נוהגות לאחרונה להטיל מגבלות על הקילומטראז' שעוברים הרכבים שהן מספקות), החזקת רכב חברה גם פוטרת את הנהג מדאגה למגוון עניינים טכניים של תחזוקת הרכב. על התפשטותה של מגמת רכבי החברה בכבישי ישראל תעיד הפרודיה המוסיקלית שערכו עליה כוכבי 'ארץ נהדרת' לפני מספר שנים, שרבים עדיין נוהגים לזמזם אותה.
    מרבית רכבי החברה ניתנים לעובדים בישראל בשיטת הליסינג התפעולי. המשמעות היא שהחברה עצמה אינה מחזיקה ברשותה את צי הרכבים של העובדים שלה, אלה חוכרת אותו מחברת הליסינג. כך החברה המעסיקה את העובדים נמנעת מתשלום גדול על רכישת צי-רכב שלם, וחברת הליסינג מקבלת אמנם תשלום מופחת בטווח הקצר, אך כזה העולה על השווי הראשוני של הרכבים בטווח הארוך (היות והתשלום על החכירה לאורך התקופה הארוכה בה הרכב נמצא בשימוש עולה בהרבה על מחירו של הרכב). חברת הליסינג יכולה לספק גם, בהתאם לתנאי החוזה שנחתם איתה, שירותי תחזוקה, תיקונים, רכב חלופי ועוד.
    חשוב להדגיש כי חוזה בין חברת הליסינג לחברה החוכרת את הרכבים אינו זהה לחוזה שבין העובד לחברה ממנה הוא מקבל את הרכב. עוד יש לציין כי נהלי קבלת רכב ממקום עבודה אינם מוסדרים בחוק בישראל, ולכן תנאי השימוש ברכב תלויים לחלוטין בחוזה שבין העובד לחברה. מסיבה זו, חשוב מאוד שעובד שמוצע לו רכב ממקום עבודתו יבדוק את החוזה המוצע בשבע עיניים, לרבות האותיות הקטנות: מי רשאי לנהוג ברכב? האם מותר לבצע ברכב נסיעות פרטיות מעבר לנסיעות לצרכי עבודה? ואם כן, עד לאיזה קילומטראז'? מה היא מידת ההשתתפות העצמית של העובד במקרה של תאונה? רכב חברה מסמל אמנם יוקרה מקצועית, אבל לפני שמקבלים אותו כדאי לוודא שמדובר בעסקה משתלמת.